Acceptance site

GS1 podcast 'Data in Bedrijf'

Als GS1 Nederland zitten we met bedrijven in het hart van de digitale transformatie, want standaardisatie van de manier van informatie delen is cruciaal. In onze podcasts gaan we daarover met experts en bedrijven in gesprek. Luister via soundcloud of Spotify.

Een assortiment van circulaire producten

GS1 podcast 'Data in Bedrijf' - Loek Boortman En Paula Reinders

Steeds meer bedrijven tillen hun duurzaamheidsactiviteiten naar een hoger niveau. Dat is ook nodig als in 2050 de Nederlandse economie volledig circulair moet zijn. De transitie naar een circulaire economie is één van de grote opgaven waarvoor we als samenleving staan.

Inzamelen, recyclen, hergebruik en een assortiment van circulaire producten: het wordt het nieuwe normaal. Het is een transitie die gepaard gaat met een enorme data-explosie. Europa ziet daarin het Digitale Product Paspoort een cruciale rol spelen. Welke data hebben we nodig om producten te kunnen hergebruiken en grondstoffen in de keten te houden?

Te gast: Paula Reinders, Manager New Business bij de Technische Unie en Loek Boortman, CTO bij GS1 Nederland.

Retouren: van hoofdpijndossier naar kans

GS1 podcast 'Data in Bedrijf' - 2022 11 21 15 20 55 Window

Consumenten hebben online shoppen omarmd. Is een product niet goed? Dan sturen we het met hetzelfde gemak weer retour. Circa één op de tien pakketjes wordt teruggestuurd. Niet erg duurzaam dus.

Retourstromen zorgen al jaren voor kopzorgen en inkomstenderving bij verkopers. Hoe kun je de consument helpen een online miskoop te voorkomen en hoe zorg je ervoor dat je retourneren zo duurzaam mogelijk afhandelt en daarbij toch de meeste waarde creëert?

Ron Lemmens ging in gesprek over online verkopen, retourkansen en de rol van data met Timo van de Laar, head of business development Benelux bij BuyBay en Frits van den Bos, innovatiemanager bij GS1 Nederland.

Wat is de impact van circulair worden op je bedrijf?

GS1 podcast 'Data in Bedrijf' - 2022 09 14 10 02 08 Wat Is De Impact Van Circulair Worden Op Je Bedrijf New Business Radio En Nog
De lineaire economie is nog steeds dominant. Dat moet anders, want als je business straks niet circulair is, kun je je producten niet meer op de markt brengen. Samen kun je bouwen aan een transparante wereld die draait op data en op samenwerken. Zo kun je precies volgen wat er in een keten gebeurt. 

Te gast: Raymond de la Court (Managing Director Benelux bij AkzoNobel Decorative Paints) en Loek Boortman (CTO bij GS1 Nederland).

Scoren met een flexibele en efficiënte supply chain

GS1 podcast 'Data in Bedrijf' - Afbeelding5

De retailmarkt verandert continu en dat leidt tot een hogere onzekerheid en complexiteit. In de nieuwe wereld is wendbaarheid en flexibiliteit dus belangrijk. Logistieke ketens moeten én kunnen nog veel efficiënter en transparanter. Vertrouwen om data te delen moet in ieder geval gemeengoed worden. En samenwerking tussen alle ketenpartijen is daarbij key.

Te gast: Walther Ploos van Amstel (logistiek expert), Rowell Versleijen (directeur logistiek bij PLUS) en Loek Boortman (CTO bij GS1 Nederland).

Productdata als drijvende kracht achter het aanpakken van maatschappelijke thema’s

GS1 podcast 'Data in Bedrijf' - Data In Bedrijf #2 New Business Radio GS1 Podcast

Een aantal grote thema’s in deze wereld die we met elkaar moeten oplossen: tekort aan grondstoffen, milieuvervuiling, voedselveiligheid en gezondheid. Dit vraagt om samenwerking en transparantie. En daarmee groeit de behoefte aan informatie. Zowel vanuit bedrijven, de overheid én consumenten.

Te gast: Armand Schins van Albert Heijn (Data Quality, Data Governance & Projects bij Albert Heijn Commerce Support), Kees Jacobs van Capgemini (Vice-President Consumer Products & Retail, Global Lead for 'Insights & Data') en Mirjam Karmiggelt (CEO bij GS1 Nederland).

Als de data in de hele keten op orde is hebben we waardevolle producten

GS1 podcast 'Data in Bedrijf' - Live In De Studio Mirjam Philip En Maartje Beeld

Van welke boom komt mijn appel? Van welke boer komt mijn varkenshaasje? We willen veilig voedsel kopen en ook weten waar ons voedsel vandaan komt. In foodretail zijn traceerbaarheid en transparantie essentieel voor de voedselveiligheid als ook het kunnen voldoen aan de informatiebehoefte van de consument.

Te gast: Maartje Beem-Vullings (Manager Business Assurance & Support bij FruitMasters), Philip den Ouden (voorzitter van Fresh Upstream) en Mirjam Karmiggelt (CEO bij GS1 Nederland).

Luister naar onze podcasts

Luister via soundcloud of Spotify.