Acceptance site
4-1-2021

Ontdek het geheim van juist nú succesvol zaken blijven doen

Succesvol zaken blijven doen is natuurlijk van veel factoren afhankelijk. Zo veranderde in 2020 de wereld plotsklaps naar alles online: school, vergaderen, winkelen en zelfs doktersbezoeken vonden digitaal plaats. In 2021 is daarmee de noodzaak om te blijven inzetten op data en technologie een open deur.

Ontdek het geheim van juist nú succesvol zaken blijven doen - Ontdek het geheim van succesvol zaken blijven doen

GS1 standaarden helpen bedrijven daarbij, omdat bij succesvol zakendoen dezelfde taal spreken nu eenmaal eenvoudiger is.

Jack van der Veen, hoogleraar Nyenrode Business Universiteit over de supply chain

Hoewel de pandemie aan de ene kant heeft gezorgd voor een grote verstoring van de supply chain, was het ook een aanjager voor verandering en innovatie. Jack van der Veen, hoogleraar Nyenrode Business Universiteit deed eind vorige jaar via een interview met GS1 dat al uit de doeken: “De coronacrisis heeft ons in sneltreinvaart inzicht gegeven in wat de logistieke keten beter zou moeten doen. Logistieke ketens moeten én kunnen nog veel efficiënter en duurzamer worden. En daarvoor is het identificeren en traceren van goederen met gedetailleerde productdata cruciaal.”

Online verkopen boost voor draagvlak productdata delen

Corona zorgde in 2020 voor een boost voor online verkopen. En de assortimenten waaruit we kunnen kiezen blijven maar groeien en groeien. Van duizenden producten in fysieke winkels tot miljoenen in het aanbod van grote webshops. Dat maakt de barcode tot het paspoort van een product. Dé manier om die ene pasta, crème, schroefboormachine of spijkerbroek te identificeren tussen alle andere artikelen op de markt. We zagen dat de omzet van multichannel daarbij harder steeg dan de pure players. Ook de laatste cijfers van het CBS bevestigen dat beeld: 45% meer sales bij Nederlandse webwinkels en 68% meer sales bij Nederlandse multichannellers.

Van duizenden producten in fysieke winkels tot miljoenen in het aanbod van grote webshops. Dat maakt de barcode inmiddels tot het paspoort van een product

Daar waar het begint met identificatie zien bedrijven het belang van betrouwbare en verrijkte productdata toenemen. Een voorbeeld daarvan is Bosch Power Tools die zag dat het draagvlak tijdens de pandemie voor het GS1 project groeide. “Ongelooflijk hoe sterk de afzet in 2020 via alle online kanalen is gegroeid.Dat heeft het draagvlak om productdata via de GS1 datapool te delen alleen maar versterkt. Productdata zijn online van essentieel belang. Wij zijn blij met elke retailer die productdata uit de datapool haalt. Ik ben al die Excelletjes die we nu nog moeten invullen, meer dan beu.”

Goede barcodering voorkomt dat bedrijven kijken in black boxes

Kortom, het gigantische aantal producten en gegevens vraagt om een waterdicht en efficiënt codesysteem. Ook omdat wetgevers en consumenten steeds meer over producten willen weten. Die wilde zalm smaakt immers een stuk lekkerder als hij echt verantwoord gevangen is. En die nieuwe kunstheup moet snel getraceerd worden, als blijkt dat hij een productiefout heeft.

Op het moment dat je je data niet op orde hebt – als je niet weet wat je hebt, waar je moet zijn om wat er ontbreekt te bestellen – dan is het heel lastig om te sturen. Dan ben je eigenlijk naar een black box aan het kijken. Dat merkte het Landelijk Consortium Hulpmiddelen al snel toen zij aan het begin van de crisis in acht dagen een volwaardig internationaal opererend bedrijf uit de grond ‘stampte’. Het moest gaan sturen op genoeg voorraad voor medische hulpmiddelen. De bevestiging kwam snel: ‘goede barcodering is écht nodig’.

Succes van een product afhankelijk van welke gegevens we eraan koppelen

Het succes van een product is sterk afhankelijk geworden van de gegevens die je eraan koppelt. Daarom richten we ons als GS1 niet alleen op het codesysteem, maar ook op het uitwisselen van kwalitatief goede data. Het resultaat is een solide systeem om producten te herkennen, en die gekoppeld zijn aan datapools die toegang bieden tot de meest actuele productinformatie. Een combinatie waarmee fabrikanten en afnemers nu en straks succesvol zaken kunnen blijven doen. Op naar een succesvol 2021!